Poolse werknemers gaan per 1 januari 2021 meer belasting betalen in Polen

Poolse werknemers gaan in Polen meer belasting betalen.

Misschien heeft uw Poolse werknemers er al over gehoord, maar als het aan de Poolse regering ligt gaan Poolse werknemers per 1 januari 2021 in Polen meer belasting betalen als zij in het buitenland hebben gewerkt.

Op grond van het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Polen mogen Poolse werknemers de belasting, die zij in Nederland en Polen moeten betalen met elkaar verrekenen. Voor het eventuele deel dat in Polen na verrekening nog verschuldigd is gold het zogenaamde reliëf (in het Pools: “ulga abolicyjna”), wat inhield dat het bedrag wat in Polen nog verschuldigd is niet betaald hoeft te worden.

De nieuwe regeling heeft als gevolg dat inkomsten buiten Polen tussen de PLN 8.000,- (ongeveer € 1.737,-) en PLN 85.528,- (ongeveer € 18.574,-) worden belast met 17%.

Er gelden een aantal uitzonderingen op de regeling, waaronder bijvoorbeeld voor studenten en voor mensen die langer dan zes maanden per jaar in Polen verblijven.

Werken in Nederland zou door deze regeling minder aantrekkelijk kunnen worden voor de Poolse werknemers.

De vraag is hoe deze regeling zich tot het Verdrag en het ‘vrij verkeer van werknemers’ verhoudt, wordt vervolgd…

UBO-register

Vanaf 27 september 2020 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of personen die zeggenschap hebben in een zogeheten UBO register in te schrijven. Dit is het gevolg van Europese regels. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals het witwassen van geld, corruptie, belastingontduiking, fraude en het financieren van terrorisme.

Voor wie geldt het?

UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner (de uiteindelijke belanghebbende). Dit is degene die de uiteindelijke eigenaar is of de uiteindelijke zeggenschap heeft over een onderneming.

Bij een B.V. of N.V. bijvoorbeeld gaat het om:

  • Personen met meer dan 25% van de aandelen;
  • Personen met meer dan 25% van de stemrechten;
  • Personen die de feitelijke zeggenschap over de onderneming hebben.

Bij een maatschap gaat het om de maten, bij de vennootschap onder firma gaat het om de vennoten en bij een vereniging gaat het om het bestuur. Feitelijk bent u allen UBO van uw onderneming.

Wat is het UBO-register?

Het UBO-register maakt transparant wie aan de touwtjes trek bij juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht. De UBO registratieplicht gaat gelden voor de volgende organisatie: B.V.’s, N.V.’s, verenigingen, maatschappen en vennootschappen onder firma. De UBO-registratieplicht geldt niet voor eenmanszaken.

Het Nederlandse UBO-register gaat deel uitmaken van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Een deel van de gegevens in het register wordt openbaar. Het gaat dan om

  • Voornaam en achternaam;
  • Geboortemaand en –jaar;
  • Nationaliteit;
  • Woonstaat;
  • Aard en omvang van het economische belang van de UBO

Het UBO-register voldoet aan de eisen voor gegevensbescherming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Wanneer moeten UBO’s worden ingeschreven?

De nationale wetgeving is ingegaan op 27 september 2020. Inschrijving in het UBO-register dient voor 27 maart 2022 plaats te vinden. Let op: wanneer u op dit tijdstip niet geregistreerd bent in het UBO-register is er sprake van een economisch delict en kunnen er sancties opgelegd worden.

Wij adviseren u om niet al te lang te wachten met registreren.

Indien u assistentie nodig heeft met het registreren, kunt u uiteraard contact met ons opnemen om een afspraak te maken om u te ondersteunen.

 

DJB Advies behaalt NOAB-certificering

DJB Advies heeft expliciet voor kwaliteit gekozen door zich aan te sluiten bij NOAB, de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. Na een grondige kwaliteitstoetsing mag DJB Advies nu trots het NOAB-keurmerk dragen. Voor ondernemers is dit een bevestiging dat men bij DJB Advies aan het goede adres is voor een solide administratie van uw bedrijf en fiscale zaken. Of het nu gaat om advies bij uw belastingaangifte, het samenstellen van de jaarrekening, of het uitbesteden van de volledige boekhouding: dat is goed geregeld. Daarnaast staat DJB Advies de klanten met raad en daad bij als sparringpartner.

Waarom NOAB?

Wie het NOAB-keurmerk mag dragen, komt van goeden huize. Een administratie- of belastingadvieskantoor kan pas NOAB-gecertificeerd worden als het aan een uitgebreid pakket van eisen voldoet. En die worden getoetst door een onafhankelijke partij. Hierdoor wordt het NOAB-keurmerk erkend door banken, Belastingdienst en de overheid.

NOAB werkt nauw samen met de overheid en andere instanties aan nieuwe manieren van werken en nieuwe standaarden. DJB Advies is daardoor klaar voor de toekomst. En door de verplichte bijscholing is de vakkennis van DJB Advies up to date. Voor de klanten is er daarnaast een onafhankelijk aanspreekpunt bij onenigheid. Bovendien beschikt DJB Advies over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Zekerheden die standaard zijn bij NOAB-leden.

De kenmerken van NOAB-gecertificeerd DJB Advies op een rij:

  • Kwaliteit van dienstverlening en advies
  • Up-to-date kennis van zaken
  • Laagdrempelig en oplossingsgericht
  • Klaar voor de toekomst
  • Onafhankelijk aanspreekpunt en verzekering

 

Online boekhouden bij DJB Advies bespaart u tijd en geld

Vindt u administratie tijdrovend? Raakt u uw bonnetjes regelmatig zoek?

Online samenwerken met uw administratiekantoor. Dat is efficiënt en bespaart u tijd en geld. DJB Advies maakt dit mogelijk. Door de taken beter te verdelen, houdt u meer tijd over voor de werving van nieuwe klanten en uw bedrijf en wij voor controle en advies. Schoenendozen met bonnetjes en overvolle ordners zijn verleden tijd. U levert uw gegevens voortaan digitaal aan. Dit bespaart  ons veel invoer- en uitzoektijd en u dus veel geld.

DJB Advies biedt u al vanaf € 10 per maand de mogelijkheid om online te boekhouden. Wanneer u bonnen en/of facturen ontvangt, bieden wij u de mogelijkheid door middel van een handige app voor smartphone en tablet deze in te scannen, zodat ze direct in uw administratie en bij ons bekend zijn. Tevens biedt deze app u een financieel dashboard. Dit dashboard geeft u direct inzicht in hoe uw bedrijf presteert. Vragen over de omzetontwikkeling en de hoeveelheid onbetaalde facturen heeft u altijd in uw broekzak bij u.

Wanneer u interesse heeft om Online te boekhouden bij DJB Advies, kunt u altijd geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.

 

 

 

 

 

 

DJB Advies is verhuisd naar Uitgeest

 

DJB Advies is verhuisd!! Per 1 september 2017 werken wij vanuit een kantoorruimte, dat gevestigd is in het kantorenverzamelgebouw aan het Anna van Renesseplein 8, 1911 KN Uitgeest.

Per deze datum zijn wij bereikbaar onder het vaste telefoonnummer 0251-362028. U bent uiteraard van harte welkom om langs te komen.

Nieuwe website live

Zoals u misschien wel heeft gezien is onze gloednieuwe website gelanceerd.
Mocht u nog opmerkingen hebben, dan kunt u deze altijd middels het contactformulier aan ons doorgeven!